Švýcarské banky blokují přístup klientů k offshore účtům a čekají na probíhající daňová jednání

Některé švýcarské banky neumožňují klientům získat plný přístup k offshore účtům v souvislosti s daňovými smlouvami, které se projednávají mezi Švýcarskem a Německem, Velkou Británii a USA, řekl švýcarský bankovní ombudsman.

„Jedná se o nový typ stížnosti, které dostáváme letos“ řekl Hanspeter Haeni telefonicky včera s tím, že mu není dovoleno prozradit jména bank. „Obávám se, že tam bude asi více takových případů.“

Počet podaných stížností letos překonal celkový počet stížností za rok 2010 (39). Celkem 44 stížností obdržených úřadem veřejného ochránce práv v letošním roce přišlo hlavně od zákazníků s americkým občanstvím nebo zelenou kartu a z Německa.
Švýcarsko je v jednání s Německem, Velkou Británii a s USA o řešení problému nezdaněných aktiv držených ve švýcarských bankovních účtech. Země jednají o navrhovaných srážkových daních z úroků, dividend, kapitálových výnosů a z investičních příjmů klientů s offshore bankovními účty, stejně jako o vybrání daní za minulá nezveřejnění.

Počet stížností na ombudsmana roste od roku 2009, kdy se největší banka ve Švýcarsku, UBS AG (UBSN) dohodla s Internal Revenue Service (USA) na zveřejnění údajů o více než 4500 amerických klientech podezřelých z daňových úniků.
Německé úřady od minulého roku vyšetřují asi 1100 zákazníků z Credit Suisse Group AG (CSGN), druhé největší švýcarské banky, po získání disku s údaji o nenahlášených účtech německých občanů.

Nejasná legálnost

Stížnosti podané u ombudsmana se týkají především rozhodnutí bank o vypovídání účtů některým klientům, nebo o účtování vyšších poplatků, aby se vydělalo na složitější regulační prostředí. Ve vztahu k blokování plného přístupu bank k penězům, veřejný ochránce práv doporučuje zákazníkům mluvit s věřiteli přímo.

„Odpověď na otázku, zda jsou banky k tomu oprávněny, není vůbec jasné,“ řekl Haeni. „Klient potřebuje mluvit s bankou o možnostech, jak chránit zájmy obou stran.“
Mluvčí UBS a Credit Suisse odmítl komentovat, zda banky blokují všechny účty. Julius Baer Group Ltd (BAER) a Wegelin & Co také odmítly cokoliv komentovat.

„Blokování aktiv, majetku bez přesvědčivého důvodu není obchodní politika Zuercher Kantonalbank,“ uvedl v e-mailem prohlášení mluvčí Diego Wider.

Identity klientů

Podle plánu srážkové daně původně navrhovaném sdružení, by výnosy měly jít do pokladen ve Velké Británii a v Německu, zatímco identity klientů by zůstaly utajeny. Švýcarské banky v současné době diskutují, jak rozdělit jednorázovou platbu do německých a britských daňových úřadů.

Švýcarské banky, které spravují asi 27 procent světového přeshraničního bohatství, musí přijmout opatření ke „zmírnění nebo odstranění rizik“ spojených s podnikáním s klienty, kteří nemají bydliště ve Švýcarsku.
To může znamenat zrušení služeb z některých trhů nebo kategorií klientů.

Haeni je bankovním ombudsmanem od září 1995, působí jako nezávislý prostředník mezi klienty a bankami se sídlem ve Švýcarsku na konkrétních stížnostech.

About

Napsat komentář